Efterårssalat med bagt græskar!




Vi kan ikke længere fornægte, at efteråret er over os, og at vi går koldere tider i møde, men den regn og slud der normalt følger med. Men et par gode ting er der dog ved efteråret - heriblandt græskar-sæson! Og græskar er virkelig en helt og aldeles undervurderet spise herhjemme.
Jeg elsker græskar, men bruger den oftes i supper, og dem der følger denne blog jævnligt, vil vide at jeg IKKE er den store salatspiser. Og det er såmænd ikke fordi jeg ikke kan lide salater, for det kan jeg! Når de smager af noget. Derfor besluttede jeg mig for at lave denne salat, med bagt græskar - en ægte efterårssalat.



Efterårssalat med bagt græskar

Ingredienser

Som tilbehør til 2 personer

En halv hokaido græskar
Lidt små kartofler med skræl (en stor håndfuld)
En håndfuld bredbladet persille
En håndfuld feta
Lidt syltede rødløg
30 g pinjekerner
1 citron
1 lille spiseskefuld honning
Olivenolie
Salt (jeg bruger selvfølgelig salt fra Saltverk)
Friskkværnet peber

Fremgangsmåde

  • Tænd ovnen på 235 grader C.
  • Skær græskarret over, skær skrællen fra og skær kødet i skiver på ca. en centimeter.
  • Vask kartoflerne og skær dem i mindre stykker. De skal have ca. samme tykkelse som græskarret.
  • Kom kartofler og græskar i et ildfast fad sammen med olivenolie.
  • Vend det hele sammen med hænderne, så alt er dækket med olie.
  • Sæt i ovnen i ca. 30 min, eller indtil gyldne.
  • Lav i mens dressingen :
  • Pres saften fra citronen, og tilføj honningen. Smag til med salt og peber.
  • Skyl persillen og skær de groveste stængler fra.
  • Bryd fetaen med hænderne og kom persille og feta op i skålen med dressingen.
  • Når græskar og kartofler er klar, tages de ud af ovnen, og afkøles let.
  • Bland med resten, smag til igen og servér.

Kommentarer

Populære opslag