Kødboller med dansk grønkål, timian og portobello svampe i tomatsauce - italiano style!

Okay, indrømmet! Det er ikke blevet til så meget skriveri herinde på det sidste. Det er der et par simple forklaringer på.
1) Det er mørkt når jeg laver mad (både morgen og aften - deprimerende!) Og dermed er alle mine billeder af meget ringe kvalitet (til et godt billede, har jeg brug for dagslys...)
2) Jeg har fået nyt job, og med et nyt job, følger nye forpligtigelser = mindre tid til at tænke på mad (og lave den.)

Ikke desto mindre, har jeg denne gang her gjort en undtagelse, og publicerer nogen af de dårlige billeder som vedhæng til denne opskrift. Håber i bærer over med mig ;-)

Jeg havde et helt bundt grønkål liggende, og besluttede mig for at eksperimentere lidt med den. Resultatet blev disse dansk-italienske kødboller:


 

Kødboller med grønkål, timian og portobello svampe

Ingredienser 

500 g hakket kalve og svinekød
3 store blade grønkål
2 skalotteløg
2 portobello svampe
1 hvidløg
Et lille bundt frisk timian
1 æg
Lidt mel
Salt og peber


 

Fremgangsmåde 

Skær stokken fra grønkålen og hæld over med kogende vand i en skål. Lad stå et par minutter før det drænes og hakkes fint. Hak løg, timian, svampe og hvidløg fint. Bland alle ingredienser i en skål, og justér fugtigheden med mel (brug hænderne til at ælte det godt sammen). Farsen vil føles mere klistret end en frikadelle fars, men den skal nok hænge sammen :-) Varm en pande med rigelig olivenolie. Form kødboller af farsen med den håndflade og en ske, og steg dem til gyldne i olivenolie. Lav evt en test for at justere salt og peber indhold.




Jeg serverede bollerne i en simpel tomatsauce med pasta til (italiano style :-).

 

Simpel tomatsauce

Ingredienser

1 ds hakket tomat
250 ml grøntsagsfond
1 fed hvidløg
Salt, peber og sukker

Fremgangsmåde 

Hak hvidløg og sauter i olivenolie til gennemsigtige. Bland med tomat og fond (se opskriften på min grøntsagsfond her), og kog ind til ønskede konsistens. Smag til med salt, peber og sukker.

Bon appetit!

Kommentarer

Populære opslag