Spicy løgsuppe med kartoffel - en nem og billig hverdagsret!

Da jeg lavede mit squash brød med ost i går, proklamerede jeg at det skulle spises med en spicy løgsuppe. Jeg lavede engang en løgsuppe på en opskrift fra Kille Enna, og den var vidunderlig (hun kan altså bare et eller andet med krydderier, som jeg godt kunne lære noget af.) Jeg kan dog ikke huske hvor jeg havde opskriften fra, og skrevet den ned har jeg ikke! Jeg har prøvet at google den, men uden held, så hvis der er nogen af jer, der har den eller ved hvor den kan findes, så skriv endelig!

Denne løgsuppe er inspireret af hvad jeg kan huske fra den løgsuppe, og jeg synes faktisk den blev rigtig god. Her får i opskriften:

Billige ingredienser...



 

Spicy løgsuppe med kartofler

2 personer

Ingredienser

2 store zittauerløg (almindelige løg)
4 skallotteløg (kan udelades og erstattes med endnu et zittauerløg)
Et par håndfulde små kartofler
1 L kyllingefond
1 tsk fennikelfrø
1/2 tsk sennepsfrø
1 tsk korianderfrø
1 1/2 tsk stødt spidskommen
1 tsk sorte peberkorn
1 kvist timian
Lidt smør
Sukker
Salt
Syre (eddike/citron)
Et tefilter eller andet klæde til krydderier

Fremgangsmåde

Svits alle krydderier (minus stødt spidskommen og timian) af på en tør sauterpande, indtil de frigiver en dejlig aroma. Tag af panden og hæld i et tefilter og luk med snor.
Skær løg i ringe, og tilføj smør og spidskommen til panden. Steg løgene ved svag til middelvarme uden at de tager farve, indtil de er gennemsigtige. Når de er gennemsigtige tilsættes kyllingefond, timian og posen med krydderier. Lad det småsimre i ca. 45 min. Tilsæt kartoflerne så de når at blive tilberedt indenfor de 45 min (alt efter størrelse). Smag til med salt, sukker og syre.

Ja, køn er den ikke... Men godt smager den!


Server med godt brød!





Kommentarer

Populære opslag