Skøn krabbesalat med krabbeklør, avocado og æbler

Okay, jeg lovede jer et 'rigtigt' indlæg, og her kommer det første. Denne salat lavede jeg for et stykke tid siden hjemme hos mine forældre. De bor tæt på vestkysten, hvor man nærmest får kastet krabbeklør i nakken, hvis man bevæger sig ned på havnen. Mange andre steder kan man nemt betale en formue for disse små skønheder. Men godt, det smager de altså! Oftest får vi dem bare kogt i saltvand, på et stykke godt brød med mayo og citron. Simpelt, men fantastisk lækkert. Denne gang besluttede jeg mig for at gøre det lidt anderledes. Det blev til denne meget vellykkede salat. Jeg spiste den med en lun hollandaise (hjemmerørt selvfølgelig) og brød på siden. Men den kan sagtens stå alene som en enkelt forret.

 

Krabbesalat med krabbeklør, avocado og æbler


Ingredienser

1 kg kogte krabbeklør
1 avocado
1 stort æble
1 lime
Saltverk salt
Peber


Fremgangsmåde

Kog krabbeklør i ca. 10 min i letsaltet vand (tilsæt evt skiver af citron og dild) og pil kødet ud af de afkølede klør, ved at slå dem forsigtigt i stykker. Undgå at slå dem i tusind stykker (udførlig instruktion kommer på et senere tidspunkt), da du derved nemt får skaller med i salaten. Vær' også opmærksom på midtervæggen i den store del af kloen. Den er heller ikke velkommen i salaten.
Skær avocado og æble i tern, og bland med krabbeklør. Pres saften fra lime ud over og bland. Smag til med salt og peber.
Kan laves et par timer før brug og stilles på køl uden problemer. Bare lime blandes godt med avocado, så den ikke bliver for mørk.


Kommentarer

Populære opslag