Sådan laver du hyldeblomstesaft - nemt og lækkert!

Hyldeblomste-sæsonen er over os! Og den er kort, så det er med at udnytte den mens den er her. Jeg har allerede lavet et indlæg, der viser hvordan du kan bruge den i en koldskål (her), men her får du den super nemme opskrift på hyldeblomstesaft! Jeg laver den som en sirup der skal fortyndes med vand, da jeg synes det holder bedre end andre metoder.
Det er i øvrigt en super aktivitet med børnene, så tag bare dem med i hele processen.



Hyldeblomstesaft


Ingredienser

2 kg sukker
Skallen af 4 økologiske citroner
1,5 l vand
30-35 hyldeblomster
Et saftklæde (købes ved isenkræmmeren til 20-30 kr)

Fremgangsmåde

Fjern de groveste stængler fra blomsterne, da de godt kan give en bitter smag til saften. Skræl skallen af citronerne og sæt til side. Nogen vasker blomsterne for at fjerne smådyr og snavs, men jeg synes det tager for meget af smagen, så jeg vasker dem ikke. Smådyr og snavs bliver i stedet fjernet i saftklædet.
Kog sukker og vand op til alt sukkeret er smeltet, og tilsæt hydeblomster og citronskal. Kom låg på og lad det stå og trække natten over (hvis gryden kan være i køleskabet, så lad det gerne trække to døgn. Si blomster og skaller fra i et saftklæde og kom på rene flasker (når flaskerne er fyldt op, stiller jeg dem i ovnen ved 100 grader C i 10 min, for at forlænge holdbarheden.)
Saften fortyndes med vand når den skal drikkes.

Kommentarer

Populære opslag