Rabarbertærte med solbær

Er du også en af dem der stadig har rester af sidste sæsons bærhøst liggende i fryseren? Det var (er) jeg, og da jeg samtidig havde en skøn rabarberkompot liggende fra min fremstilling af rabarbersaft (se her ) var jeg "nødt til" at bage noget lækkert. Det blev til denne skønne tærte, med en skøn fedme fra cremen, sød syrlighed fra rabarberne og intens syre fra solbærrene. En tærte der gjorde det vældig godt på en fin sommer søndag, hvor jeg ikke kan lade være med at tænke på, hvordan syrenerne har kunnet springe ud uden at jeg opdagede det...







Rabarbertærte med solbær


Ingredienser

Tærtedej

200 g hvedemel
1 spsk sukker
1 knivspids salt
150 g koldt smør
1 dl mandler (kan udelades)

Creme (basis creme)

2 æg
25 g Maizena
50 g rørsukker
2 1/2 dl letmælk

Rabarber kompot (fra opskriften rabarbersaft)


1 kg rabarber
550 g sukker
2 liter vand

Evt. frosne bær fra fryseren
Lidt flormelis til at drysse over.
Evt. revet citronskal til pynt

Fremgangsmåde


Tærtedej:
Skær den kolde smør i tern. Blend mandler til fine stykker først. Tilsæt de øvrige ingredienser til tærtedejen, og blend indtil det bliver grynet. Blend ikke for meget, da du da opvarmer smørret og dejen dermed bliver sværere at arbejde med. Når dejen er blendet grynet, hældes den ud på et bord og samles let med hænderne. Sæt på køl i mindst en halv time.

Creme:
Opløs maizena i lidt af mælken, og tilsæt æg og sukker. Rør sammen. Varm i mens den resterende mælk op til næsten kogepunktet. Når mælken er varm nok tilsættes maizenablandingen, og der røres indtil cremen er tyk og lækker. Køl ned, og opbevar i køleskabet indtil brug.

Opvarm ovnen til 220 grader C. Fordel tærtedejen i et smurt tærtefad (jeg bruger hænderne til at fordele med.) Sæt noget tungt over dejen for at forhindre den i at hæve for meget i ovnen. Sæt den til at forbage i ovnen, ca. 15 min eller indtil let gylden. Tag ud og fordel cremen i tærten. Fordel herover rabarberkompot, og evt. frosne bær. Drys lidt flormelis henover og sæt tærten tilbage i ovnen i ca. 10 min.




Kommentarer

Populære opslag