Skvalderkål og brændenældepesto a la Kim, og lidt billeder fra skønne Møn

Sidste weekend var jeg på en lille tur til Møn. Jeg havde en hel weekend barnfri, og der var som sædvanlig ikke vind (til kitesurf) når det sker... Vi tog afsted uden egentlig at have nogen planer, andet end destinationen, og havde taget teltet med i bagagerummet. Det vidste sig at blive en af de der helt fantastiske weekender, som jeg vil huske tilbage på i lang tid. Fantastisk mad, mennesker, samtaler og natur! Ved geocenteret på Møn mødte vi tilfældigvis nogle af de andre surfere, som tilfældigvis var i sommerhus i Sandvig tæt på møn, og da de hørte at vi egentlig ikke rigtig vidste hvor vi skulle overnatte, inviterede de os fluks til at sove hos dem. Og der, på den mest fantastiske lokation ventede der os et sandt festmåltid, og der i blandt de mange retter, denne pesto på brændenælder og skvalderkål.
Det var værten Kim der havde lavet den, og selvom han havde lavet den i en morter, har jeg her blendet den. Hvis du laver den i morter, vil teksturen blive mere grov og let trevlet. Det er faktisk to vidt forskellige slags pestoer. Jeg blendede min, da den skulle bruges som snack til grissini, og derfor ønskede en mere lind struktur.






(Hvis du ikke ved hvordan skvalderkål ser ud, så se nedenfor.)


Skvalderkål og brændenældepesto a la Kim

Ingredienser
3 store håndfulde skvalderkål
1 stor håndfuld brændenælder
Ca. 1 dl solsikkefrø
Saft fra en halv citron
Lidt under 1 dl olivenolie
1 fed hvidløg
Salt

Fremgangsmåde

Vask skvalderkål og brændenælder grundigt. Hæld dem i en stor skål og fyld vand i. Rod lidt rundt i bladene og lad snavset bundfælde sig, inden du tager bladene op i en si. Lad dem dryppe af, og kom dem i en blender sammen med resten af ingredienserne. Prøv dig frem med olivenolien og stop når du synes pestoen har en tilpas struktur. Smag til med salt og evt. mere citron.

Skvalderkål findes i uanede mængder i de fleste haver og parker tillige med brændenælder. Når du skal plukke disse til mad, så gå efter skvalderkål der er blankt og ikke helt udfoldede (de nyeste skud), hvis du kan. Ligeledes er det bedst med helt nye, små skud af brændenælder.

Skvalderkål ser således ud:




Og brændenælder:



Og nu følger lidt billedspam fra smukke, smukke Møns Klint (hvis du er venner med mig på facebook, eller følger mig på instagram, så har du allerede set de fleste af disse ;)








Og i denne skønne lade boede vi:



 Tak til Maya, Kim og de andre skønne tøser for hygge og gæstfrihed


Kommentarer

Populære opslag