Squashbrød med ost - et lækkert madbrød!

(For the non-google translated english version of this recipe, go to this site.)

Zucchini/squash/courgette... ja, kært barn har mange navne, og hvad enten du kalder den det ene eller det andet, så kan vi ikke komme uden om, at det er højsæson for denne grøntsag LIGE nu. Mine dejlige naboer har været på spil igen, og har foræret mig disse to skønheder fra deres have.



Jeg har altid haft svært ved at bruge denne grøntsag på en smagsmæssig tilfredsstillende måde. Nuvel, jeg har da bagt min del af squashkager i min ungdom, og vel har jeg revet den i utallige lasagner og kødsaucer i forsøget på at få den lille til at spise lidt mere grønt, men sådan brugt den helt rigtig, så den kommer helt til sin ret, har jeg ikke... før nu.

Squash smager lidt som den ser ud - som en mellemting i mellem en agurk og en aubergine. Den indeholder en del væske, som gør at bagværk med squash holder sig fugtig og lækkert  i længere tid. Her bruger jeg den i et madbrød med ost:

 

Squashbrød med ost

2 stk

Ingredienser

1 1/2 dl lunkent vand
ca. 700 g hvedemel (mængden af mel afhænger af mængden af squash, samt meltype så prøv dig frem)
6 g havsalt
25 g gær
180 g emmenthaler, gedeost eller noget helt tredje (jeg brugte en blandet fåre og komælksost)
1 mellemstor squash


Fremgangsmåde
Skær enderne af squashen, og riv den på et rivejern. Fjern så meget væde som muligt ved at trykke det ud af den revet squash i en si. Skær osten i tern og tilsæt til squash. I en anden skål udblødes gær i lunken vand, og det tilsættes skålen med squash og ost. Tilsæt salt og mel, og ælt det sammen indtil du har en lind dej, der ikke klistrer alt for meget til fingrene. Form til to brød og lad hæve på en bageplade med bagepapir i 45 min.



Tænd ovnen på 200 grader C. Prik huller i brødene med en gaffel, og hæld lidt olivenolie over dem. Drys med havsalt og bag  i ca. 30 min eller indtil gyldne og sprøde. Afkøl på rist. Spis med smør eller til din aftensmad.
Jeg spiser den til en omgang krydret løgsuppe i aften, og jeg tror det bliver et "match made in heaven."




Kig tilbage snart, og så lover jeg at have en opskrift på krydret løgsuppe klar :-)

Kommentarer

1,5dl væske lyder af meget lidt... Kan det virkelig passe at jeg kan få dejen til at se ud på billedet, hvis jeg blander med ca 700 g mel? Venligst s.u., vil virkelig gerne teste denne opskrift
foodMAD sagde…
Hej

Du har ret i, at 1,5 dl lyder af meget lidt, men som jeg husker det afgav squashen en del væske også. Men som jeg har skrevet, liver du nødt til at prøve dig frem med melet, og tilsætte lidt af gangen, indtil du har en fin og smidig dej.
Held og lykke med bagningen, og skriv endelig igen hvis du har spørgsmål.

Populære opslag