Krydrede kikærter (Kadala)

Denne snack er et af mine tidligste minder fra Sri Lanka. Den konstante og enerverende lyd af båthorn, stanken af benzin og bilos, varmen og den krydrede smag af disse kikærter. Da jeg var mindre og rejste med mine forældre i Sri Lanka, holdte vi ofte ind ved vejside-boder for at købe snacks og udskårne ananas. Disse kikærter var min favorit. De hedder Kadala på Sri Lankansk. Nogle gange var de så hårde, at man bogstaveligt talt nemt kunne knække en tand eller to på dem, andre gange bløde og krydret (som dem jeg har lavet her). Jeg har aldrig helt fundet ud af om det var forskellige varianter af snacken, eller bare et tilfælde at nogle er/var hårde og andre bløde. De er rigtig nemme og lave, og sundere end det meste andet man kan snacke af.


Krydrede kikærter (Kadala)

Ingredienser
Kikærter
Chili
Havsalt


Fremgangsmåde
Sæt kikærterne i blød natten over i koldt vand. Hæld vandet fra og hæld kikærterne i en gryde. Fyld med vand, og kog kikærterne møre.
Varm en tør pande over medium til høj varme. Rist kikærterne let af, for at lade noget af væden fordampe. Tilsæt chili og havsalt og rist yderligere et par minutter i mens du ryster panden kontinuerligt, så krydderierne fordeler sig.

SPIS!

Kommentarer

Populære opslag