Sri Lanka part III... og linsesuppe

Hermed sidste lille update om turen til Sri Lanka. Jeg er forlængst kommet hjem til is vinter i Danmark igen, men døjer stadig med tidsforskellen. Derfor har jeg ikke haft lyst til de store udfoldelser i køkkenet. Jeg har dog haft craving for ris, og derfor måtte jeg i går ty til en af de nemmeste og mest traditionelle Sri lankanske retter jeg kender - Linsesuppe (også kaldet Parippu). Det er nok den ret jeg har fået allermest på mine besøg i Sri Lanka, og den er fantastisk i alt sin enkelhed. Du får opskriften længere nede.


Først får i lige lidt stemningsbilleder :-)
Sri Lanka er simpelthen et af de frodigste lande jeg nogensinde har været i, og der er nærmest ikke den tropiske frugt, eller det krydderi der ikke gror dernede. Her er lidt billeder af nogen af dem.

Kaneltræ. Bladene bruges til at lave kanelolie, og barken skrabes som bekendt ned til kanelstænger. Denne proces så jeg desværre ikke
denne gang, da der ikke tages bark når træet blomster.
Banantræ i min mormors have. De blade der ses i forgrunden er en art af karryblade.
Ananas
Ananas ved en vejside "kiosk". 20 rupee er i øvrigt 1 dansk kr...
Papaya
Carambole (stjernefrugt) i min grandonkels have. De smagte slet ikke som jeg er vant til herhjemme fra (lidt a la æble), men havde en meget
sødere honning-agtig smag, med en tekstur som fersken....
"King coconut" - den kokosnød som der kan slås hul på og drikkes. Ikke den der laves kokosmælk på.
Almindelige kokosnødder. Inde bag den tykke skal sidder den brune kokosskal som vi kender den fra butikkerne.

Det var virkelig svært for mig at opstøve noget kanel, da det jo var uden for sæson. Det meste eksporteres tilsyneladende til udlandet. Vi fandt dog efter lang tids søgen en hel masse ved en lille privat sælger... Jeg var lykkelig! (Og har nok kanel til at jeg snart kan lave en lille hurtig "Giveaway" med det dejlige krydderi).

Barken blev tørret i soveværelset
Min mor og jeg købte et halvt kilo hver... så håber vi det er nok til jul denne gang :-)

Jeg var også på det lokale marked i min mormors lille landsby. Det der slog mig mest, er den integritet hvormed råvarerne behandles, så selv den fattigste risbonde kan lave simpel mad der smager fantastisk. Der er en respekt omkring råvarerne som de danske supermarkeder kunne lære meget af....
Tørrede chilier
Pulveriseret chilier
Tomater, chili og rødbeder
Som sagt blev der i går lavet linsesuppe. Her får du opskriften:

Linsesuppe (Parippu)

Ingredienser
100 g røde linser
750 ml grøntsagsfond
3 løg
3 fed hvidløg
1 spsk karryblade (kan findes ved velassorterede asiatiske købmænd. Brug evt. laurbærblade hvis du ikke kan finde dem)
1 citron
Lidt smør
Pulveriseret chili efter smag
Salt og peber

Fremgangsmåde
Snit løg og hvidløg. Smelt smør i en gryde, over medium varme og tilsæt finthakket løg, hvidløg, karryblade og chili, og lad det stege indtil løgene er klare. Tilsæt grøntsagsfond og linser, og kog det indtil linserne er bløde (ca. 15 min). Rør en gang i mellem. Tilsæt citronjuice, og smag til med salt og peber.
Kan spises som ordinær suppe med brød, eller som en af mange retter til ris (spises på begge måder i Sri Lanka).
ENJOY!

Her til sidst vil jeg blot vise lidt billeder fra fuldmåne festen i Colombo (Navam perahera).

Munkelærlinge ved templet

Med et lille smil fik jeg charmeret os op i politiets loge hvor vi havde fantastisk udsyn over selve paraden... :-) (Billederne er desværre lidt mørke, men det var en fantastisk parade, som skal ses hvis man er i landet på dette tidspunkt.)




Kommentarer

Populære opslag