Citrussoufflé, Citronsouffle med lime... kært barn, mange navne

Så er endnu et kalenderblad blevet vendt, og aftenen i går blev formentlig fejret med ekstra god mad i de fleste hjem. Vi havde fået besked på at tage desserten med så jeg besluttede mig for at lave en citrussoufflé som af hensyn til børnene blev serveret med vaniljeis og hjemmelavet chokoladesovs. Da jeg ikke før har forsøgt at kaste mig ud i soufflé-kunsten, lavede jeg en test herhjemme. Om det var modigt eller bare dumdristigt at lave soufflé i lettere beruset tilstand, ved jeg ikke men faktum er at den LYKKEDES :-). Jeg havde sørget for at lave alt forarbejdet hjemmefra, og målt op og puttet i bøtter i de rigtige mål, så alt stort set bare skulle blandes sammen på aftenen. Her får du opskriften!



Forberedelser (kan laves et par dage i forvejen)

Citrussirup

Ingredienser
4 citroner
3 lime
2 dl vand
300 g rørsukker





Fremgangsmåde
Riv skallen fra alle citrusfrugterne ned i en gryde. Halvér og pres saften ned i samme gryde og tilsæt vand og sukker. Lad evt et par af skallerne koge med som jeg har gjort her. Kog op og lad koge, indtil siruppen er blevet tyk og gylden. Si væsken fra, og stil til side. (Kan opbevares i køleskabet et par uger. Smager FABELAGTIG på vaniljeis alene!)

Basis Creme

Ingredienser
2 æg
25 g Maizena
50 g rørsukker
2 1/2 dl letmælk

Fremgangsmåde
Opløs maizena i lidt af mælken, og tilsæt æg og sukker. Rør sammen. Varm i mens den resterende mælk op til næsten kogepunktet. Når mælken er varm nok tilsættes maizenablandingen, og der røres indtil cremen er tyk og lækker. Køl ned, og opbevar i køleskabet indtil brug.

Citrussoufflé
6 personer

Ingredienser
Lidt smør og sukker til at smøre formene med
75g rørsukker
210 g basis creme
6 spsk citrussirup
8 pasteuriseret æggehvider
Skal af en citron
Skal af en lime

Fremgangsmåde
Tænd ovnen på 185 grader C. Smelt lidt smør og pensel dine forme. Put en lille håndfuld rørsukker i hver form og kør den rundt så sukkeret dækker bunden og hele kanten.


Bland basis cremen med siruppen. Riv skallen af en citron og en lime i, og rør rundt. Pisk æggehviderne stive, og vend cremeblandingen i. Fyld i formene, og sørg for at der ikke er luftbobler. Sørg for at overfladen er jævn, ved at skrabe overflydende creme fra med en spatel eller en kniv. Stil ind i midten af ovnen, og bag i 5-6 min, eller indtil den har rejst sig og er fin gylden på toppen. Åben IKKE ovnen under denne process. Drys med flormelis, et voilá!

Okay, indrømmet! Billedet blev taget i al hastværk for at kunne bevise den fine rejsning :-)
Rigtig godt nytår!






Kommentarer

Populære opslag