Chai the

Glædelig jul alle sammen!

Efter min skuffende Chai-the-oplevelse på Ingolfs Kaffebar tidligere på ugen, besluttede jeg mig for at lave denne aromatiske the selv. På mystisk vis havde både min mor og jeg dog formået at bruge alt vores Sri Lanka kanel fra vores sidste besøg dernede (og så her op til jul!!) Men heldigvis skal mine forældre derned til januar, og vi følger måske trop, så der kan blive tanket op med friske herligheder af alskens slags.


Det lykkedes mig at finde én stang og lidt rester af den ægte kanel (Sri Lanka kanel), som jeg jo så måtte kombinere med cassia-kanelen (som man finder i et hvert supermarked). Der er virkelig en verden til forskel i smag (lidt ligesom at bruge vaniliepulver, der kun indeholder én smagskomponent - vanillin, og så at bruge en fuldfed Polynesisk vanille der har så meget mere dybde og intensitet i smagen), så gør dig selv en tjeneste og prøv den ægte kanel :-)

Sri Lanka kanel versus Cassia kanel. Sri Lanka kanel til venstre.

Chai the

Chai the sirup 

Ingredienser
1 L vand
1 stjerneanis
25 nelliker
2-3 Sri Lanka kanelstænger (eller cassia-kanel, hvis du ikke kan skaffe den ægte)
10 kardemomme kapsler
1 1/2 dl rørsukker




Fremgangsmåde
Åben kardemommekapslerne ved at slå lidt på dem med en morter. Put alle krydderier i en gryde med vandet, og tænd for blusset. Lad det stå og småsimre en times tid. Si alle krydderier fra og tilsæt sukker. Kog op indtil sukkeret er opløst, og lad det afkøle. Siruppen kan opbevares i køleskabet i ret lang tid.



Sådan blander du din Chai the

Ingredienser
1 dl sødmælk
1 dl sort Ceylon the
1/2 dl Chai the sirup



Lav en god stærk kop sort Ceylon the. Varm mælken til det næsten koger og bland the og mælk med siruppen. DRIK!



After my not so great experience with Chai the at Ingolfs Kaffebar, I decided to make my own fragrant Chai the syrup. Do your self a favor and use the Sri Lanka cinnamon instead of the Cassia cinnamon. As destiny would have it, I had pretty much used all my Sri Lanka cinnamon, and had to combine it with Cassia.

Chai the syrup

Ingredients

1 L water
1 star anise
25 cloves
2-3 cinnamon sticks
10 cardamomcloves
1 1/2 dl unrefined sugar

Method
Open up the cardemum by giving them a smack with your mortar. Heat all the spices in a pot with the water. Let it simmer for an hour. Strain your liquid, and add the sugar. Let it dissolve and take it of the heat. Allow to cool. Can be stored in the fridge for a very long time.

How to mix your Chai the

Ingredients
1 dl milk
1 dl black ceylon the
1/2 dl Chai the syrup

Heat milk, and make the black the. Mix with syrup. DRINK!

Kommentarer

Populære opslag